انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی
با امتیاز دادن به این مقاله ما را یاری نمایید.

یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساختمان انواع بلوک ساختمانی می‌باشد. بلوک‌ها در انواع مختلفی وجود داشته و در تولید آن‌ها از متریال مختلفی استفاده می‌شود. در این میان بلوک‌های بتنی و سفالی بیشترین استفاده را در میان سایر بلوک‌ها دارند و مشتریان زیادی را به خود جذب می‌کنند تا در ساخت و ساز از این نوع متریال استفاده کنند. با این مقدمه در ادامه به معرفی کابینت روشویی نیز می‌پردازیم.

در ساخت انواع بلوک‌های ساختمانی از ترکیب سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگ‌دانه‌ها استفاده می‌شود. بلوک‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند. بلوک‌های سیمانی نمونه‌ای از انواع بلوک‌های استاندارد می‌باشد که در دو دسته باربر و غیر باربر قرار می‌گیرند و بیش‌ترین استفاده از آن در انواع بلوک در صنعت ساختمان در میان بلوک‌ها وجود دارند. در ساخت بلوک‌های سیمانی معمولی از شن و ماسه طبیعی رودخانه استفاده می‌شود. چگالی این گونه بلوک‌ها پس از انجام فرآیند خشک شدن حدود 2000 کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد. تولید انواع بلوک سیمانی دیواری و انواع بلوک سقفی صورت می‌گیرد.

بلوک ساختمانی چیست؟

بلوک‌های ساختمانی یک قطعه مجزا و پیش ساخته از سیمان و سایر مواد اولیه ساخت و ساز است که می‌تواند به عنوان بخشی از سازه مورد استفاده قرار بگیرد. بلوک‌های ساختمانی به عنوان یک بخش مجزا در بدنه سازه بتنی یا فولادی به کار گرفته می‌شود و سرعت ساخت و ساز را افزایش می‌دهد. استفاده از این بلوک‌ها به معنی کاهش استفاده از مواد خام در محل پروژه است و سرعت ساخت و ساز به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد. نکته بسیار مهم در مورد بلوک‌ها این است که انواع مختلفی از آن‌ها ساخته شده است و هر پیمان‌کاری می‌تواند با توجه به نیاز خود، مدل‌های مختلفی از آن‌ها را به کار ببرد. برخی از این بلوک‌ها بر پایه سیمان ساخته شده و برخی دیگر از سایر مواد ساختمانی مانند لیکا و گل رس هستند. از انواع بلوک‌های ساختمانی سبک می‌توان به این موارد اشاره کرد بلوک‌های سیمانی، لیپر، لیکا، هبلکس، سفالی و بلوک پرلکس که شامل این موارد هستند.

انواع بلوک و کاربرد آن‌ها

انواع بلوک سیمانی از نظر ظاهری به چند دسته تقسیم می‌شوند که به این شرح است آجر بتنی، توخالی غیر باربر، توخالی باربر، توپر اما در نهایت مقاومت فشاری بلوک سیمانی توخالی غیر باربر، باید کم‌تر از 40 باشد و غیر باربرها نیز باید مقاومت فشاری در حدود 60 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع را داشته باشند. کاربرد بلوک‌های سیمانی دیوارچینی‌های داخل حیاط، دیوارچینی ساختمان و سقف‌های تیرچه بتنی، هنگامی که هدف از ساخت و ساز، دیوار تقسیم و جداسازی فضا یا عوامل دیگری غیر از تحمل فشار نیرو باشد، به طور سراسری از بلوک‌های توخالی استفاده می‌کنند.

انواع بلوک و کاربرد آن‌ها

ولی اگر در بعضی از قسمت‌های ساختمان احتیاج به دیوار باربر باشد در موقع چیدن آن‌ها حفره‌های بلوک را از سیمان پر می‌کنند و گاهی هم برای دستیابی به مقاومت بیشتر از میلگرد فولادی استفاده می‌شود. کاربرد انواع بلوک‌های سبک ساختمانی این است که این نوع بلوک‌ها در سقف‌های تیرچه از جنس سیمان و بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلوک سیمانی در دو نوع توپر و توخالی ساخته می‌شود. بلوک توخالی دارای حفره‌های سراسری هستند و در انواع مختلفی مانند بلوک‌های دو سوراخه و سه سوراخه و… ساخته می‌شوند.

مزایا و معایب بلوک ساختمانی

از مزایای استفاده از بلوک در ساختمان‌سازی می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ صرفه‌جویی در مصرف مصالح، زمان اجرا، حمل آسان، عایق بودن نسبی حرارتی و صوتی، سهولت در مسلح کردن، سبک‌سازی در سازه و توخالی و سبکی بلوک نسبت به آجر را نام برد. همچنین از مزایای بلوک سفالی می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر آتش‌سوزی، استفاده به عنوان عایق حرارتی، استحکام کافی و صرفه اقتصادی آن‌ها اشاره کرد. معایب بلوک سفالی این است که برای مثال استفاده از آن در ساختمان‌سازی زمان اجرایی بالایی دارد. از مزایای بلوک aac همان گونه که اشاره شد این است که به خاطر وزن کمی که دارد می‌تواند در کاهش وزن ساختمان مؤثر باشد. همچنین می‌توان آن را به عنوان یک عایق حرارتی نیز استفاده کرد. استفاده از این بلوک معایبی نیز به همراه دارد، از جمله می‌توان به قیمت بالای آن، استحکام نسبتاً پایین، عدم سازگاری با محیط‌ زیست و آسیب‌پذیری آن‌ها اشاره کرد.

نکات خرید بهترین بلوک ساختمانی

کیفیت هر یک از انواع مصالح ساختمانی انتخابی برای ساخت یک بنا، می‌تواند تأثیر مستقیم و غیرقابل‌چشم‌پوشی در کیفیت آن بنا داشته باشد. از آن جایی که بنا تا لحظه‌ای که وجود دارد و پا بر جا است با همان کیفیت به عمر خود ادامه می‌دهد و نمی‌توان کاری برای افزایش آن انجام داد (البته به صورت جزئی می‌شود اما بیس و بستر آن را نمی‌توان تغییر داد.) بنابراین بهتر است با چشمانی باز و آگاهانه از مراکزی با سابقه و معتبر اقدام به خرید و تهیه مواد اولیه و مصالح ساختمانی نمایید. هنگام خرید به نکاتی که به صورت تیتر عنوان می‌کنیم توجه بفرمایید.

نکات خرید بهترین بلوک ساختمانی

  1. نوع کاربری بنا و سازه،
  2. اطلاع از جزئیات نقشه و معماری، تعیین و سنجش میزان مقاومت در برابر رطوبت و آب، حرارت و آتش و همچنین سایش و تکان،
  3. کیفیت و دوام مصالح ساختمانی مورد نیاز،
  4. نحوه تهیه مصالح، حمل و نقل و نگه داری آن،
  5. هزینه‌ها و قیمت

کلام آخر

امیدواریم که این نوشته توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در خصوص انواع بلوک‌های ساختمانی، کاربرد، مزایا و معایب هر کدام نکات مهم قبل از خرید بلوک‌ها، برای شما فراهم کنیم. در پایان شما می‌توانید از محصولات الگانته کابین نیز دیدن نمایید.

 

مطالب مرتبط
امروزه نوع دکوراسیون و هماهنگی بین تمامی اجزا و المان‌های قرار گرفته در دکوراسیون داخلی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای یافته است. فردی که تصمیم می‌گیرد دکوراسیون خود را در سبک کلاسیک دیزاین کند حتی خرید روشویی کابینتی خود را با ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک انتخاب و خریداری می‌کند.
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب