نحوه تعویض شیر آب دستشویی و آشپزخانه

نحوه تعویض شیر آب دستشویی و آشپزخانه
با امتیاز دادن به این مقاله ما را یاری نمایید.
کابینت روشویی
کابینت روشویی

شیرآلات بهداشتی از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اجزای ساختمانی هستند که در قسمت‌های مختلف نصب می‌گردند. گاه ممکن است به دلایلی چون پوسیدگی، خرابی و از رنگ و رو افتادن شیر ناچار به تعویض آن شوید و یا صرفاً به دلیل ایجاد تغییراتی اساسی در دکوراسیون منزل خود اقدام به تعویض شیر آب قسمت‌های مختلف و جایگزین کردن مدل‌های جدید با شیرهای قدیمی کنید. بنابراین بهتر است یک بار برای همیشه راه و چاه چگونگی تعویض شیر آب را فرا بگیرید تا در مواقع مورد نیاز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه نحوه تعویض شیر آب را بیان می‌کنیم. با این شیوه می‌توانید شیر آب قسمت‌های مختلف از قبیل آشپزخانه، روشویی و … را عوض کنید.

نکات ایمنی مهم در هنگام تعویض شیر آب

شیرآلات بهداشتی مدام مورد استفاده قرار می‌گیرند و احتمال خرابی آن‌ها پس از مدت زمان خاص وجود دارد. به محض مواجه شدن با مشکلاتی همچون چکه کردن شیر آب باید به فکر تعمیر و یا در صورت نیاز، تعویض شیر آب باشیم. این کار نیاز به تخصص چندانی ندارد اما اگر دستی در کارهای فنی ندارید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. تنها نکات ایمنی هنگام تعویض شیر آب انتخاب صحیح شیر و استفاده درست از ابزارآلات است. با توجه به نکات و مراحلی که در بالا ذکر کردیم شما می‌توانید به راحتی در مواقع نیاز اقدام به تعویض شیر آب دستشویی، روشویی و سایر قسمت‌های مختلف ساختمان کنید.

  • ابزار مناسب را در دسترس خود قرار دهید

اگر قرار است خودتان امر تعویض شیر آب را بر عهده بگیرید، لازم نیست تمام ابزارآلات لوله‌کشی را تهیه کنید. بلکه کافی است یک آچار فرانسه و یک انبردست در اختیار داشته باشید. این لوازم را از قبل آماده کنید و سپس کار خود را آغاز نمایید.

ما همچنان به شما توصیه میکنیم از مدل های جدید روشویی کابینتی الگانته کابین در سال جدید بازدید نمایید!

  • وسایل اضافی را از زیر سینک بردارید

معمولاً از کابینت زیر ظرفشویی و یا کابینت روشویی برای نظم دهی لوازم مختلف مربوط به آن قسمت از منزل استفاده می‌کنیم. برای آنکه دست و بالتان باز باشد و به راحتی بتوانید کار تعویض شیر آب آشپزخانه یا روشویی را انجام دهید و همچنین از خیس شدن این لوازم جلوگیری کنید در گام اول داخل کابینت را تخلیه کنید. اگر روشویی شما از نوع پایه‌دار است، چنانچه قسمت بالا به دیوار متصل شده باشد به راحتی می‌توانید پایه روشویی را هم از آن جدا کنید و کناری بگذارید. برای اطمینان از خیس نشدن کف کابینت بهتر است یک پلاستیک داخل آن بیندازید.

  • ورودی‌های آب را ببندید

همیشه پس از آماده‌سازی زمینه تعویض و تعمیر شیر آب بایستی از بسته بودن ورودی آب به شیر مورد نظر اطمینان حاصل کنید. اگر به زیر سینک ظرفشویی یا روشویی نگاهی بیندازید خواهید دید که در انتهای شیلنگ‌های متصل به شیر، دو ورودی آب (یکی برای آب سرد و دیگری برای آب گرم) وجود دارد. شما باید هر دو ورودی را ببندید. حال شیر آب را باز کنید و مطمئن شوید که این مرحله از کار به درستی انجام شده است. در این مرحله شما می‌توانید سلامت شیلنگ‌ها را نیز بررسی کنید. ممکن است شیلنگ‌ها هم دچار پوسیدگی شده باشند. در این صورت بهتر است آن‌ها هم همراه با شیر آب تعویض شوند. در چنین شرایطی ممکن است لازم باشد فلکه اصلی آب را هم ببندید.

  • شیر آب قدیمی را باز کنید

ممکن است نحوه باز کردن شیر ظرفشویی با شیر دستشویی متفاوت باشد. یا تعویض شیر آب اهرمی با شیرهای پیچی و … از نظر نوع اتصال کمی با هم فرق داشته باشند. اما اگر روش کلی باز و بسته کردن انواع شیر آب را فرا بگیرید می‌توانید به راحتی و بدون اشتباه این کار را انجام دهید. با توجه به اینکه روشویی شما دارای کابینت روشویی دیواری است یا از نوع پایه‌دار قدیمی و همچنین مدل کابینت و سینک ظرفشویی‌تان، محل اتصال پیچ‌های نگهدارنده شیر که باز هم دو عدد هستند را پیدا کنید.

شیر آب قدیمی را باز کنید

به نحوی که در مرحله قبلی گفته شد باید شیرهای پیسوار (شیرهای مربوط به اتصال شیلنگ‌ها به شیر آب) را ببندید. حال باید شیلنگ‌ها را از سر آن شیرها باز کنید. با باز کردن پیچ‌های مربوط به قسمت بالای شیر، آن را آزاد کنید. این کار را به راحتی می‌توانید با استفاده از پیچ گوشتی انجام دهید. در غیر این صورت می‌توانید از انبر قفلی هم کمک بگیرید. حال به راحتی می‌توانید شیر را از روی سینک جدا کنید.

  • انتخاب یک شیر آب مناسب برای جایگزین کردن

با توجه به معیارهایی که در نظر دارید، بهترین نوع شیر آب را برای نصب به محل مورد نظر انتخاب نمایید. جنس خوب و کیفیت بالا را در اولویت قرار دهید. سراغ برندهای آشنا بروید. علاوه بر آن، نصب آسان، ارتفاع مناسب شیر، نحوه استفاده آسان و به روز بودن از جمله معیارهای دیگری هستند که بهتر است مد نظر داشته باشید. در کنار اغلب شیرها راهنما ارائه شده است که روش تعویض شیر آب در آن ذکر شده است.

  • نصب شیر آب جدید به ظرفشویی یا روشویی

در این مرحله از تعویض شیر آب روشویی تمام اجزای مربوطه از قبیل پیچ‌ها، لاستیک، شیلنگ‌ها و … را با توجه به راهنمای موجود در بسته‌بندی بر روی هم وصل کنید. تمام اجزا باید کاملاً متناسب انتخاب شوند. برخی از شیرها به صورت مونتاژ شده ارائه می‌شوند و تمامی اجزای لازم به صورت مجزا و یا متصل، در کنار آن‌ها قرار گرفته است. سرپیچ‌های دو طرف شیلنگ‌ها باید با دست و نهایتاً با کمک یک انبردست کاملاً محکم شوند. توجه کنید که به هیچ عنوان نیازی به استفاده از نوار تفلون برای آب‌بندی این قسمت‌ها نمی‌باشد.

نصب شیر آب جدید به ظرفشویی یا روشویی

پیچ‌ها را در محل مربوطه قرار می‌دهیم و بدون متصل کردن مهره‌ها، دو دور می‌چرخانیم. حال شیر جدید آماده نصب بر محل مربوطه است. محلی را که شیر قدیمی را باز کرده‌اید کاملاً تمیز کنید. شیر را در محل قرار دهید و شیلنگ‌ها را از دریچه عبور دهید. پایه شیر را در قسمت پایین سینک قرار دهید و با قرار دادن مهره‌ها در سر جای خود، پیچ‌ها را ابتدا با دست و سپس با استفاده از پیچ گوشی کاملاً سفت کنید. در نهایت، سر دیگر شیلنگ‌های مربوط به آب گرم و آب سرد را به شیرهای پیسوار وصل نمایید. کافی است مهره‌های این قسمت را با دست محکم کنید و اگر لازم بود از آچار فرانسه استفاده کنید. حال می‌توانید شیرها را باز کنید.

مطالب مرتبط
امروزه نوع دکوراسیون و هماهنگی بین تمامی اجزا و المان‌های قرار گرفته در دکوراسیون داخلی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای یافته است. فردی که تصمیم می‌گیرد دکوراسیون خود را در سبک کلاسیک دیزاین کند حتی خرید روشویی کابینتی خود را با ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک انتخاب و خریداری می‌کند.
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب