دکوراسیون کلاسیک و نئوکلاسیک

دکوراسیون کلاسیک و نئوکلاسیک
5/5 - (2 امتیاز)

امروزه نوع دکوراسیون و هماهنگی بین تمامی اجزا و المان‌های قرار گرفته در دکوراسیون داخلی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای یافته است. فردی که تصمیم می‌گیرد دکوراسیون خود را در سبک کلاسیک دیزاین کند حتی خرید روشویی کابینتی خود را با ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک انتخاب و خریداری می‌کند. دو نوع از دکوراسیون‌های مورد پسند در ایران دکوراسیون کلاسیک و نئوکلاسیک است. این دو سبک، دیزاین نمای خارجی و دکوراسیون داخلی به دلیل ویژگی‌هایی که دارند با سلیقه ایرانیان تطابق دارند. ما در این مقاله تلاش داریم این دو سبک را بررسی کرده و با هم مقایسه کنیم.

دکوراسیون کلاسیک

طراحی داخلی به سبک کلاسیک بر گرفته از طراحی باستانی یونانی و رم است؛ به شکلی شاخه‌ای از هنر شناخته می‌شود. در طراحي داخلي كلاسيك تعادل، تناسب و هماهنگی بین اجزای و المان‌های قرار گرفته در خانه بسیار مهم است. بر خلاف سبک‌های مدرن که تقارن در آن اهمیت ندارد در این سبک بین تمامی اجزا تقارن دیده می‌شود.

ویژگی‌های سبک کلاسیک در معماری داخلی

اگر نگاهی به منازلی که با سبک کلاسیک دیزاین شده است بیاندازید می‌توانید ویژگی‌های زیر را در آن‌ها مشاهده کنید.

  • مهم‌ترین ویژگی سبک کلاسیک وجود تقارن و تعادل است. در این سبک مبل‌ها و تمامی المان‌هایی که در این ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند، در تقارن با یکدیگر اند و نوعی از تعادل را در آن می‌توانید ببینید.
  • استفاده از متریال با کیفیت و گران قیمت از دیگر ویژگی‌های این سبک است. به عنوان مثال چرم و چوب، استفاده از فرش‌های دست بافت، تابلوهای رنگ روغن و … را به وفور در این سبک می‌توان دید. استفاده از چوب بلوط، ماهاگونی، گیلاس، راش، استفاده از برنز به عنوان متریال فلزی، سنگ‌های مرمر در این سبک قابل تقدیر اند.
  • استفاده از مبلمان با طرح کلاسیک
  • استفاده از قرنیزها، طراحی روی درها، پنجره‌ها و جزئیات این چنینی
  • استفاده از رنگ‌های طبیعی موجود در طبیعت برای نشان دادن جنس واقعی متریال
  • کمک گرفتن از المان‌های تزئینی با جزئیات بالا دیگر نشانه این سبک هستند. برای مثال در تابلوهای نصب شده، قاب‌های طراحی شده استفاده می‌شود.
  • نورپردازی در این سبک از طریق روشنایی در کف، استفاده از لوسترهای فلزی و کریستال و استفاده از نورپردازی در کل قسمت‌های خانه حتی به شکل خرید آینه باکس با نورپردازی از پشت

ویژگی‌های سبک کلاسیک در معماری داخلی

اصول طراحی داخلی کلاسیک

در صورتی که تمایل دارید دکوراسیون منزل خود را به سبک دیزاین کنید، باید المان‌های زیر را در نظر بگیرید.

در دیزاین خانه کلاسیک باید به رنگ و جنس پارچه‌ها اهمیت دهید. استفاده از متریالی همچون چرم و پارچه‌های طرح سنتی رواج دارد. رنگ پارچه در طیف‌های رنگی کرمی، خاکستری، طلایی، نقره‌ای، زیتونی، قرمز مایل به قهوه‌ای و مرواریدی انتخاب می‌شود.

اصول طراحی داخلی کلاسیک

برای تزئین دیوارها از پانل‌های چوبی، کاغذ دیواری، تابلوها، گچ‌بری استفاده می‌شود.

پوشش سقف در این دکوراسیون سطحی نرم صاف به رنگ سفید، کرمی، شیری و عاجی دارد. برای تزئین سقف از گچ‌بری استفاده می‌شود. برای پوشش کف نیز از چوب یا پارکت استفاده می‌شود.

مبلمان کلاسیک و استفاده از المان‌هایی که یادآور گذشته هستند مانند گرامافون نیز در این سبک دیده می‌شود.

آشپزخانه کلاسیک

اگر دکوراسیون داخلی منزل شما کلاسیک است، باید آشپزخانه نیز از همین سبک پیروی کند. اینجاست که باید از ایده‌هایی همچون استفاده از کابینت‌هایی با سبک کلاسیک، مبلمان کلاسیک و پوشش کف مناسب با سبک کلاسیک استفاده نمایید.

گفتیم در این سبک جزئیات و تقارن بسیار مهم است، پس استفاده از قاب‌های چوبی، قرنیزها، خطوط صاف، استفاده از عناصر طبیعی و توجه به نورپردازی اهمیت می‌یابد.

از این رو برای کف از سرامیک‌هایی که شبیه به سنگ‌فرش هستند استفاده کنید. نورپردازی را تا جایی که امکان دارد افزایش دهید. استفاده از گیاهان، نور طبیعی و طرح و نقش‌های متناظر با طبیعت جذاب خواهد شد. کابینت‌ها، شیرآلات و دیگر المان‌های استفاده شده را مطابق با طراحی کلاسیک انتخاب نمایید. از رنگ‌های مناسب با طراحی کلاسیک استفاده کنید که در قسمت بالا به آن‌ها اشاره شد.

اتاق خواب کلاسیک

قبلاً در مورد نکات مهم در دکوراسیون سبک کلاسیک به کرات صحبت کردیم. برای رعایت این نکات در اتاق خواب بهتر است از یک سرویس خواب سبک کلاسیک با روتختی از پارچه و رنگ‌های گفته شده در بالا استفاده نمایید. بهتر است به نورپردازی اهمیت داده و به کمک آباژور نور کف را افزایش دهید. استفاده از کاغذ دیواری‌هایی که مناسب اتاق خواب هستند نیز به شما کمک خواهد کرد. کف این اتاق می‌تواند چوب و پارکت باشد. در این اتاق استفاده از سقف خیلی شلوغ توصیه نمی‌شود.

دکوراسیون نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک در معماری داخلی چیزی بین طراحی کلاسیک و مدرن است که در سال 1970 اولین بار در انگلیس و فرانسه ظهور پیدا کرد. این سبک دکوراسیون نه به اندازه سبک کلاسیک شلوغی و گران قیمت بودن است و نه به اندازه سبک مدرن ساده و خلوت طراحی می‌شود. در طراحی داخلی نئوکلاسیک به اندازه کافی از المان‌های شیک با طراحی کلاسیک استفاده می‌شود اما در انتخاب پارچه‌ها، تزئینات و المان‌های تزئینی زیاده‌روی نخواهد شد. مبلمان کلاسیک بدون زیاده‌روی در طراحی‌های چوبی و نقش و نگارها استفاده می‌شوند. رنگ‌های ساده و مات را می‌توان به وفور در این سبک دید.

دکوراسیون نئوکلاسیک

طراحی داخلی کلاسیک مدرن

در دکوراسیون داخلی کلاسیک منزل به وفور از تابلوها و قاب‌های با نقش و نگار استفاده می‌شود و این در حالی است که در سبک نئوکلاسیک تابلوها با قاب‌هایی ساده از اشکال هندسی کارایی دارند. همچنان پوشش کف را از پارکت انتخاب می‌نمایند. سقف‌های ساده با رنگ سفید و یکدست بدون گچ کاری و استفاده از شومینه در فضای اتاق دیگر نشانه این مدل طراحی است. مبلمان ساده با چوب‌های ظریف و طبیعی جایگزین مبلمان سلطنتی می‌شود. پارچه‌ها در این طراحی سبک ساده‌اند و هیچ نوع ملیله‌دوزی یا استفاده از پارچه‌های مخملی پنبه‌ای و ابریشمی استفاده نمی‌شود اما پارچه‌های ساده اما گران قیمت گزینه‌های بهتری هستند.

تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک

رنگ‌های استفاده شده در این طراحی خاکستری، بژ، کرم، سفید، طلایی، نقره‌ای، آبی، شکلاتی، زرد و سبز هستند. دیگر ویژگی این دکوراسیون استفاده از عناصر ساده و امروزی است که در کنار المان‌های کلاسیک زیبایی خاصی به محل زندگی شما می‌دهند.

نورپردازی در دکوراسیون نئو کلاسیک

نورپردازی در نئوکلاسیک به کمک لوسترهای نه چندان سلطنتی و با کمک لوسترهای از جنس کریستال فراهم می‌شود. در این سبک منازل نور از کف هم می‌تواند به زیبایی منازل کمک کند. نکته‌ای که مطرح است منازل به سبک نئوکلاسیک به اندازه منازل کلاسیک نورانی نیستند و سعی می‌شود که از نورهای ملائم تری استفاده شود.

نورپردازی در دکوراسیون نئو کلاسیک

تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک

  • در سبک کلاسیک شما استفاده از المان‌های شلوغ و تزئینات اغراق شده را دارید و این در حالی است که همان المان‌ها در اوج سادگی را می‌توانید در نئوکلاسیک استفاده کنید.
  • رنگ‌های استفاده شده در کلاسیک شامل کرمی، خاکستری، طلایی، نقره‌ای، زیتونی، قرمز مایل به قهوه‌ای و مرواریدی هستند؛ اما در نئوکلاسیک می‌توان از خاکستری، بژ و کرم، سفید، طلایی و نقره ای، آبی و شکلاتی، زرد و سبز استفاده کرد.
  • دیوارها در کلاسیک با کمک تابلوها رنگ روغن، کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای با طرح‌های شلوغ، گچ‌بری تزئین می‌شوند؛ اما در نئوکلاسیک دیوارها با تابلوهای رنگ روغن با قاب‌های ساده، دیوارهای کاغذ دیواری ملائم و اغلب دون گچ‌بری پسندیده می‌شوند.
  • پوشش هر دو سبک دکوراسیون از چوب یا پارکت انتخاب می‌شود.
  • در مورد نورپردازی استفاده از لوسترهای برنزی و کریستالی در سبک کلاسیک، نور از کف به کمک آباژور رواج دارد و به صورت کلی این مدل خانه‌ها بسیار روشن هستند؛ اما منازل نئو کلاسیک آن‌چنان روشن نیستند و از لوسترهای کریستالی نیز می‌توان برای زیباسازی آن‌ها استفاده کرد.

تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک

کلام آخر

در این مقاله به بررسی دو سبک دکوراسیون بسیار محبوب کلاسیک و نئوکلاسیک پرداختیم. تفاوت این دو بررسی شد. در انتها بد نیست یادآور شویم که فروشگاه اینترنتی الگانته کابین آماده ارائه انواع سبک روشویی کابینتی و آینه باکس مناسب با آن است.

مطالب مرتبط
امروزه نوع دکوراسیون و هماهنگی بین تمامی اجزا و المان‌های قرار گرفته در دکوراسیون داخلی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای یافته است. فردی که تصمیم می‌گیرد دکوراسیون خود را در سبک کلاسیک دیزاین کند حتی خرید روشویی کابینتی خود را با ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک انتخاب و خریداری می‌کند.
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب