سقف اکسپوز چیست؟

سقف اکسپوز چیست
5/5 - (1 امتیاز)

در چند سال اخیر استفاده از سبک طراحی صنعتی متداول شده است. ویژگی سبک صنعتی وجود سقف اکسپوز با پلان‌های باز است که باعث منحصر به فرد شدن فضا می‌شود. طرح اکسپوز به این صورت است که تمام تاسیساتی که در فضا به کار رفته است شامل انواع کانال تهویه مطبوع، لوله گاز، لوله آب، سیستم نورپردازی و روشنایی، لوله‌کشی آتش‌نشانی، لوله‌کشی فاضلاب، رادیاتورها، لوله مسی و غیره قابل مشاهده است و پنهان نمی‌شوند.

همه ما به ندیدن این تاسیسات عادت کرده‌ایم و زمانی که این نوع طراحی را می‌بینیم برایمان از جذابیت بالایی برخوردار است و یک طرح و ایده متفاوت در دکوراسیون داخلی به نظر می‌آید. یکی از اجزای طراحی مدرن اکسپوز، سقف اکسپوز است.همچنین در صورت نیاز به خرید کابینت روشویی و آینه باکس در تنوع بالا و با بهترین کیفیت از فروشگاه الگانته کابین کلیک نمایید.

سقف اکسپوز چیست

ویژگی‌های سقف اکسپوز

از ویژگی‌های این سقف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. نمایان بودن (اکسپوز بودن) متریال و دکور فضا
  2. استفاده از دو عنصر فلز و بتون
  3. استفاده از لوله و کانال‌های اکسپوز در طراحی داخلی
  4. استفاده از رنگ‌های خنثی مثل (سیاه و سفید و خاکستری)

جدا از همه این جذابیت‌ها این طرح مزایای زیادی دارد که در قسمت بعد به آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای سقف اکسپوز

مزایای این مدل سقف‌ها به شرح زیر می‌باشد.

  1. طراحی داخلی مدرن: با استفاده از این سبک معماری می‌توان خلاقیت بیشتری در زمینه نورپردازی داشت که خود جذابیتی خاص را ایجاد می‌کند.
  2. هزینه کم‌تر: نصب و اجرای سقف کاذب هزینه‌های بسیار بالایی دارد به خصوص این هزینه‌ها زمانی که متراژ فضا زیاد باشد بسیار سنگین است اما سقف اکسپوز تاسیسات را به همان گونه‌ای که هستند نمایش می‌دهد.
  3. به وجود آمدن فضای اضافی: سقف اکسپوز باعث می‌شود فضا بزرگتر به نظر برسد برعکس سقف سنتی که اغلب باعث می‌شود اتاق کوچک‌تر نشان داده شود.
  4. خنک‌تر شدن هوا: این مزیت برای جاهایی که آب و هوا گرم است می‌تواند بسیار مفید باشد.

مزایای سقف اکسپوز

نحوه اجرای سقف اکسپوز

این نوع از سقف‌های اکسپوز معمولاً به یکی از روش‌های درجا یا پیش ساخته اجرا می‌شوند. عملکرد مورد انتظار از اکسپوز درجا یا پیش ساخته یکسان است. با این وجود الزامات طراحی و اجرایی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. روش پیش ساخته از سرعت بالاتر و روش درجا از امکان اجرای طرح‌های پیچیده‌تر بهره می‌برد. اکسپوز پیش ساخته دارای ابعاد متنوع و روش ساخت متفاوت است.

نحوه اجرای سقف اکسپوز

نورپردازی سقف اکسپوز

ظاهر صنعتی هم در فضاهای مسکونی و هم در فضاهای تجاری محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. افزایش نور طبیعی با نورگیرها از این طریق گزینه‌ای برای نور طبیعی بیشتر با سقف‌های باز، چه با نورگیر چه با پنجره‌های بزرگ وجود دارد. این اثر به ویژه اگر ساختمان شما رو به جنوب باشد برجسته‌تر است؛ زیرا این سمتی است که بیشترین نور خورشید را در نیم کره شمالی دریافت می‌کند. طراحی داخلی مدرن به وسیله این سقف‌های نمایان به خلاقیت طراحی با نورپردازی و وسایل لوله‌کشی سفارشی اجازه می‌دهد که تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به عناصر تزئینی تبدیل شوند و فقط سیستم توزیع برق یا غیره نباشند.

کاربردهای سقف اکسپوز

کاربرد سقف‌های اکسپوز بیشتر در فضاهای اداری رایج است و ظاهر جدیدی را به فضای کار می‌بخشد. این طراحی همچنین در فضاهای بزرگ مثل بیمارستان‌ها، فضاهای مسکونی، رستوران‌ها، کافه‌ها استفاده می‌شوند. استفاده از این نوع طراحی در کشور ما هم به تدریج گسترده‌تر شده است و بیشتر در سیستم‌های سرمایش و گرمایش خصوصاً در رستوران‌ها و کافه‌ها استفاده می‌شود. جذابیت و مقرون به صرفه بودن سقف اکسپوز نباید باعث شود که بدون تحقیق آن را برای هر فضایی انتخاب کنید چرا که برای هر فضایی مناسب و کاربردی نیست و نیاز است زیرساخت‌هایی از قبل آماده شود.

کاربرد سقف اکسپوز

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد سقف اکسپوز و ویژگی‌هایی که دارد و کاربردهای آن صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر در استفاده از سقف اکسپوز برای فضای اداری و یا کاری خود جدی هستید حتماً قبل از آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید.

مطالب مرتبط
امروزه نوع دکوراسیون و هماهنگی بین تمامی اجزا و المان‌های قرار گرفته در دکوراسیون داخلی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای یافته است. فردی که تصمیم می‌گیرد دکوراسیون خود را در سبک کلاسیک دیزاین کند حتی خرید روشویی کابینتی خود را با ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک انتخاب و خریداری می‌کند.
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب