تفاوت کاشی و سرامیک و پرسلان

تفاوت کاشی و سرامیک و پرسلان
با امتیاز دادن به این مقاله ما را یاری نمایید.

سرامیک‌های چینی که به دلیل ظاهر سفید خالص و دوام قابل‌ توجه خود شناخته می‌شوند، در یک فرآیند سخت‌ شامل دما، فشار بالا و مخلوطی از مواد طبیعی مانند گرانیت و مواد معدنی ساخته می‌شوند. کاشی‌های پرسلان یا چینی به دلیل انعطاف‌پذیری محیطی و نفوذپذیری کم، به‌ویژه برای فضاهای بیرونی و مناطق پرکاربرد مناسب هستند.

 با وجود هزینه‌های اولیه بالاتر، دوام و نگهداری ساده پرسلان ارزش استفاده بلند مدت را دارد. در این مقاله قصد داریم پرسلان را از ابعاد مختلف نظیر کاربرد، معایب و تفاوت‌های آن با سایر کاشی‌ها را بررسی کنیم.

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان

شناسایی کاشی مناسب، به‌ویژه پرسلان، یک کار پیچیده و مهم برای مصرف‌کنندگانی است که به دنبال کیفیت بالا هستند. درک ویژگی‌های متمایز کاشی‌های پرسلان در مقایسه با انواع دیگر و ارزیابی مزایا و معایب آن‌ها، به‌ویژه در مناطقی که پرسلان از سایر مواد برتری دارد، بسیار مهم است.

این ارزیابی کامل کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کاشی‌های انتخابی هم با الزامات عملی و هم با خواسته‌های زیبایی ‌شناختی هماهنگ هستند و به انتخابی کاملاً سنجیده و شخصی شده منجر می‌شوند. امروزه استفاده از روشویی‌های کابینتی به دلیل جلوه زیبای آن زیاد شده است. این روشویی‌ها به شکل یک کنسول بسیار شیک هستند. البته توجه داشته باشید که محیط سرویس بهداشتی مرطوب است و باید در زمان خرید روشویی کابینتی از مدل‌های ضد آب انتخاب کنید.

کاربرد سرامیک پرسلان چیست؟

سرامیک‌های چینی مواد بسیار سازگاری هستند. شرکت‌هایی مانند حافظ کاشی و شرکت سرامیک با چندین دهه تجربه در ساخت سرامیک و کاشی باکیفیت، خود را به‌عنوان ارائه‌دهندگان پیشرو کاشی چینی معرفی کرده‌اند.

این کاشی‌ها برای محیط‌های مختلف از جمله سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، سطوح پیشخوان، ظرف‌شویی‌ها، دیوارهای داخلی و خارجی، راه‌پله‌ها، کف لابی و بسیاری فضاهای دیگر که دوام و ظرافت موردنظر است، ایده‌آل هستند.

انواع سرامیک پرسلان

سرامیک‌های چینی بر اساس پوشش سطحی طبقه‌بندی می‌شوند. آن‌ها یک بافت طبیعی و خشن دارند که برای کاربردهای فضای باز مانند پاسیو زمانی که از کوره می‌آیند مناسب است. پردازش اضافی برای استفاده در فضای داخلی برای بهبود ظاهر و بافت آن‌ها ضروری است.

 استفاده صحیح از سرامیک برای محیط‌های مختلف مهم است. یکی از نکات مهم در این خصوص انتخاب صحیح رنگ سرامیک متناسب با محیط است. شما می‌توانید متنوع‌ترین رنگ سرامیک برای سرویس بهداشتی را در همین سایت جستجو کنید.

  • چینی لعاب‌دار: کاشی‌های چینی لعاب‌دار با استفاده از لعاب شیشه‌ای مایع، پخت دوم را انجام می‌دهند که امکان رنگ‌ها، الگوها و پرداخت‌های متنوع را فراهم می‌کند. این باعث می‌شود آن‌ها غیر متخلخل باشند و برای تنظیمات داخلی مختلف ایده‌ال شوند.
  • چینی بدون لعاب: سرامیک پرسلان بدون لعاب از مواد معدنی که داخل خاک رس وجود دارد رنگ می‌گیرد. زمانی که این سرامیک‌ها تحت پرس قرار می‌گیرند، الگو روی بدنه کاشی چاپ می‌شود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد معتقدند کاشی‌های بدون لعاب طبیعی‌تر هستند.

انواع سرامیک پرسلان

معایب سرامیک پرسلان

استفاده از سرامیک پرسلان علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. در ادامه به چند مورد از معایب این کاشی اشاره خواهیم کرد.

  •  وزن زیاد

 وزن قابل‌ توجه کاشی‌های پرسلان یک محدودیت کلیدی است که به‌طور بالقوه استفاده از آن‌ها را در ساختمان‌های بلند محدود می‌کند. مگر اینکه سازه برای تحمل بار اضافی طراحی ‌شده باشد. بررسی اینکه یک ساختمان می‌تواند وزن کاشی‌ها را قبل از نصب تحمل کند، ضروری است تا یکپارچگی سازه حفظ شود.

  • هزینه بالا

از نظر هزینه، پرسلان به ‌عنوان یکی از گزینه‌های گران‌ قیمت کف‌پوش در بازار محسوب می‌شود. علیرغم هزینه‌های اولیه قابل‌توجه، طول عمر زیاد کف‌پوش چینی در نهایت می‌تواند بازگشت سرمایه را در طول زمان تضمین کند.

  • تشخیص سخت اصالت کالا

هیچ استاندارد جهانی برای تعریف محصولات چینی وجود ندارد و شناسایی اقلام اصلی را برای مصرف‌کنندگان دشوار می‌کند. درحالی ‌که سازمان‌هایی مانند PTCA و ASTM بین‌المللی گواهینامه ارائه می‌دهند، خرده‌فروشان هنوز هم این اختیار را دارند که کاشی‌های خود را به بازار عرضه کنند که ممکن است منجر به سردرگمی مصرف‌کننده در مورد اصالت و مشخصات محصول شود.

  • پیچیدگی نصب

نصب کاشی‌های کف چینی بسیار پیچیده و پر زحمت است. چگالی و سختی مواد نه‌ تنها فرآیند برش را پیچیده می‌کند، بلکه به ‌دشواری و طول مدت فرآیند نصب نیز کمک می‌کند. همچنین تضمین خدمات پیمانکاران حرفه‌ای می‌تواند کیفیت نصب را افزایش دهد.

  • تعمیر و نگهداری دوغاب

در حالی ‌که کاشی‌های چینی در برابر لکه، آسیب و آب مقاومت دارند؛ اما خطوط دوغاب بین کاشی‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. به همین دلیل برای حفظ یکپارچگی و جلوگیری از آسیب ناشی از استفاده منظم، نیاز به آب‌بندی دوره‌ای دارند. نگهداری ناکافی می‌تواند منجر به خراب شدن یا تغییر رنگ دوغاب به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت شود.

تفاوت سرامیک پرسلان و خاک سفید

سرامیک‌های پرسلان عمدتاً از نظر انعطاف‌پذیری با سرامیک‌های خاک سفید تفاوت دارند که بر استفاده و قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارند. خریداران باهوش باید نسبت به فروشندگانی که خاک سفید را به ‌عنوان پرسلان ممتاز برچسب می‌زنند، محتاط باشند.

 درک ویژگی‌های خاص هر کدام، مانند جذب کم آب پرسلان مناسب برای شرایط انجماد و ذوب، می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک کند تا کیفیت و ارزش محصول را تشخیص دهند. درحالی‌که خاک سفید مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ اما با کیفیت پرسلان قابل مقایسه نیست.

تفاوت سرامیک پرسلان و خاک سفید

تفاوت کاشی پرسلان و معمولی

کاشی‌های پرسلان که به دلیل دوام خود شناخته می‌شوند، از کیفیت بالاتری مقایسه با سرامیک‌های معمولی برخوردار است. از این رو چگالی بیش‌تر و تخلخل کم‌تری دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا در برابر آب مقاومت بیش‌تری داشته باشند و نگهداری از آن‌ها آسان‌تر باشد. اگرچه سرامیک پرسلان گران‌تر است؛ اما سرمایه‌گذاری در پرسلان با طول عمر و نگهداری آن جبران  می‌شود.

از لحاظ تفاوت ظاهری سرامیک پرسلان و معمولی، کاشی‌های چینی نسبت به سرامیک‌های معمولی مزیت دارند، در واقع پرسلان از لحاظ زیبایی شناختی استاندارهای لازم را دارد. همچنین تخلخل کاهش‌ یافته پرسلان آن را برای مناطق پرتردد و مقاومت در برابر لکه مناسب می‌کند. این درحالی است که سرامیک‌های معمولی به‌راحتی لکه می‌گیرند.

تفاوت سرامیک خاک قرمز با خاک سفید

کاشی‌ها و سرامیک‌ها از نظر ترکیب و کاربرد متفاوت هستند. سرامیک‌های سفالی قرمز معمولاً قرمز یا قهوه‌ای هستند. سرامیک‌های قرمز تخلخل بیش‌تری دارند؛ این موضوع سبب شده تا استحکام کم‌تری داشته باشند. در مقابل سرامیک‌های خاک سفید عمر کوتاه‌تری دارند. علت این موضوع به قابلیت بالای این سرامیک در جذب برمی‌گردد.

تفاوت سرامیک پرسلان و کاشی

تفاوت‌های سرامیک پرسلان و کاشی را می‌توان از سه لحاظ بررسی کرد که در ادامه برایتان آورده‌ایم.

تفاوت سرامیک پرسلان و کاشی

  •  جذب آب

کاشی‌های چینی از دیگر کاشی‌های سرامیکی با میزان جذب آب که باید 0.5 درصد یا کم‌تر باشد متمایز می‌شوند. آن‌ها را تحت یک آزمایش سخت قرار می‌دهند که در آن کاشی پس از پختن جوشانده شده و در آب خیس می‌شود. اگر افزایش وزن بعدی کم‌تر از 0.5٪ باشد، کاشی به‌ طور رسمی به ‌عنوان پرسلان طبقه‌بندی می‌شود.

  • ترکیب و دمای پخت

چگالی پرسلان با استفاده از ترکیب گلیکول تصفیه ‌شده با موادی مانند کوارتز و فلدسپات به دست می‌آید. سرامیک‌های پرسلان در دماهای بین 2200 تا 2500 درجه فارنهایت پخته می‌شوند که تراکم، فشردگی و مقاومت در برابر آب را نسبت به سرامیک‌های معمولی تضمین می‌کند. از سوی دیگر، کاشی‌های سرامیکی با خاک رس درشت‌تر و در دمای بیش از 1650 درجه فارنهایت ساخته می‌شوند و فاقد برخی مواد اضافی چینی هستند.

  • براقیت سطح و ظاهر

کاشی‌های چینی و سرامیک پرسلان اغلب ظاهری براق دارند؛ اما کاشی‌های سرامیکی برخلاف چینی‌های معمولی صیقلی، به شکل‌های بدون لعاب نیز موجود هستند. اگرچه ممکن است شبیه به هم به نظر برسند؛ اما از نظر ساختار و عملکرد متفاوت هستند. به‌طوریکه پرسلان در برابر آب مقاوم‌تر است.

کلام آخر

درمجموع، ویژگی‌های متمایز سرامیک پرسلان برتری این ماده را در عرصه سرامیک و کاشی نشان می‌دهد. این انتخاب ترجیحی برای موقعیت‌هایی است که به دوام و زیبایی بیش‌تر نیاز دارید. همچنین در این مقاله به شما متذکر شدیم که با خرید پرسلان لازم نیست نگران استحکام و طول عمر محصول خود باشید؛ چراکه این محصول از هر لحاظی به صرفه‌تر است و نگهداری ساده‌تری نیز دارد. امیدوارم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

 

 

 

مطالب مرتبط
امروزه نوع دکوراسیون و هماهنگی بین تمامی اجزا و المان‌های قرار گرفته در دکوراسیون داخلی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای یافته است. فردی که تصمیم می‌گیرد دکوراسیون خود را در سبک کلاسیک دیزاین کند حتی خرید روشویی کابینتی خود را با ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک انتخاب و خریداری می‌کند.
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب